Blogs

blog

JOUW RUITERLIJF FIT EN IN BALANS..

Wat is nu een goede manier voor mij, als ruiter zijnde, aan mijn lijf te werken? Het is een vraag die mij vaak wordt gesteld. En daarom leek het mij nuttig om eens aandacht te besteden aan dit onderwerp. Sporten is goed voor je! Natuurlijk! In het algemeen is dat ook zo. Sporten heeft een positieve uitwerking op o.a. uithoudingsvermogen, spierkracht en psyche. Er zijn talloze wetenschappelijke studies die dit hebben aangetoond. Zeker doen dus!

Wel even een aandachtpunt: In mijn visie is het HOE wel heel bepalend voor het al dan niet behalen van het gewenste trainingsresultaten. En bovendien voor het voorkomen van ONgewenste sportgerelateerde blessures! Zo zie ik bij ruiters bijvoorbeeld veelvuldig overbelasting van adductoren, de spieren aan de binnenzijden van de bovenbenen. Deze adductoren overspanning heeft zijn weerslag op de belastbaarheid van de onderrug. Gaat een ruiter met deze disbalans sporten (paardrijden, fitnessen, wandelen, wat voor sport ook..) dan zal de disbalans alleen maar vergroten. Wat leidt nog meer instabiliteit van de botstructuren zoals heupgewrichten en wervels. De volgorde die ik om die reden adviseer is eerst je dagelijkse houdingspatronen op orde krijgen voordat je als een supergemotiveerde "malle" aan het sporten slaat!

Een keer kritisch in de spiegel kijken naar jouw houding is al een mooie eerste stap! Begin met vanaf de zijkant te kijken. En dan eens vanaf de voorzijde. Wat valt jou op aan jouw houding? Mijn volgende blog zal, op veler verzoek, waarschijnlijk gaan over verschillende vormen van spanning tijdens het paardrijden! Of ik moet een andere ingeving krijgen..

Mooie dag!

Liefs Barbara

blog

HET ZWEEFMOMENT VAN DE RUITER

Soms wordt ik gevraagd een lezing te geven. Aan een groep mag ik dan vertellen over hoe je als ruiter jezelf langzaam maar zeker, blijvend kunt verbeteren qua houding en zit. Daar ik best wel een beetje "een achter de schermen vrouw" ben, heb ik er even aan moeten wennen..

Maar het wende.. Het wende zelfs zo dat ik mij tegenwoordig waag tot uitspraken die mij in een klap mateloos impopulair bij de toehoorders maken.. Ik wil je vragen: Lees het bericht even tot het einde..

Het valt mee! Ik ben namelijk in de laatste plaats een drill-instructor! Daarom heten de "bootcamps" voor ruiters die ik geef immers ook BOOSTcamps. Van een boost zal je groeien, van een boot (Engels voor straf) nooit! Dat zal jij als paardenmens het met mij eens zijn.

OK, hier komt ie, de uitspraak die ik dan doe (doorlezen hoor, het komt weer goed!): Voor iedere ruiter zou het goed zijn om hard te lopen! Pff, hij is er weer uit! Blijf je nog even verder lezen? Doe je het niet voor jezelf, doe het dan voor je paard!

"Maarre.. Ik heb een hekel aan hardlopen"! Uit de mond van een ruiter vind ik dit altijd gek klinken. Hardlopen, lopen met een zweefmoment, is immers wel wat je van je paard vraagt. En dan ook meestal nog met jou als zware backpack! Zouden we dan niet van onszelf mogen verwachten dat we onszelf ook inzetten om aan ons eigen zweefmoment te werken? Met de achterliggende gedachte om onze eigen conditie, core-stability en gummie te verbeteren? En ik bedoel hiermee precies wat ik zeg: Verbeteren. (En hiermee kom ik tot het milde deel van mijn stuk, lees gerust verder...)

Niet iedere ruiter hoeft een marathon te kunnen lopen. Integendeel! Maar eens bewust voelen en kijken hoe je zelf loopt, beginnend bij gewoon een stukje wandelen. Een stukje mensendressuur, zo kun je het zien.. Hoe houdt je jouw romp (core)? Hoe zet je je benen neer? Hoe verdeel je je gewicht? Gebruik je jouw gewrichten van enkel knie en heup in de richting zoals ze bedoelt zijn te scharnieren? En al blijft dat dan voor jou bij wandelen. Door bewuster te bewegen zal je jouw paard enorm helpen om zijn beweging ongehinderd uit te kunnen voeren. En misschien, heel misschien.. Wordt je hiervan wel heel enthousiast.. Voel je ineens dat dit is zoals bewegen bedoeld is.. En waag je je er op een dag eens aan tijdens een wandeling een paar passen "hard" te lopen! Stel jezelf het zweefmoment eens voor! Om vervolgens samen met jouw paard te kunnen genieten van jullie ultieme zweefmoment! Samen! Nog zin in een lezing? ;) 

Mooie dag!

Liefs Barbara

blog

De QUICK FIX VAN DE RUITER..

In het onderstaande stuk geschreven door Noor Tanger kan ik mij zo vinden.. (naar aanleiding van haar facebook bericht september 2020)

Voor iedere ruiter een echte MUST READ! Temeer nog voor ruiters die zelf (ook) aanlopen tegen pijn, stijfheid of spanning! Dit heeft namelijk bijna altijd zijn weerslag op het functioneren van het paard! Dus.. Eerst je eigen pijn, stijfheid, spanning, blokkades oplossen voor je weer op je paard stapt!

En hoe doe je dat dan? Gaan voor de Quick Fix? Even "behandeld worden" waardoor je de komende weken weer even vooruit kan. Om na die weken met precies dezelfde klachten of erger weer in diezelfde wachtkamer te zitten.. (De instabiliteit wordt er immers niet minder op, integendeel..) Passief wachtend op jouw hulp..

Of kies je voor een véél langer durend, duurzaam traject waarbij bewustwording, motorisch leren en zelfwerkzaamheid centraal staan? Gezond bewegen, dus ook paardrijden, kun je immers leren! En het mooie is jouw paard gaat er ook onmiddellijk beter door lopen! Het vergt heel wat discipline, geduld en zelfreflectie om dit traject aan te gaan. En bereidheid om eerst een paar passen terug te zetten in je rijtechnisch ontwikkeling (al is deze schijnbare achteruitgang in werkelijkheid juist progressie)! Maar heel eerlijk: Hoe lang ben je met je paard bezig geweest voor die perfecte overgang?

Als oefentherapeut Mensendieck wordt ik er heel gelukkig van om te merken dat steeds meer mensen zich verdiepen in het welzijn en functioneren van hun paard. En hoe fantastisch fijn dat steeds meer ruiters nu ook bij zichzelf ten rade gaan wanneer zijn/haar paard niet lekker loopt.. Kun jij je in dit in onderstaande verhaal en mijn aanvulling daarop over het belang van een uitgebalanceerd ruiter vinden?

Help dan om dit woord te verspreiden door het delen van deze blog! Mijn dank is groot! En die van de paarden nog vele malen groter.. Al kunnen zij die niet verwoorden..

Mooie dag!

Liefs Barbara

 

blog

ONTSPANNING...

Ontspanning is een onderwerp dat leeft bij velen van jullie.. Dat maak ik althans op uit de vele verzoeken om informatie over dit onderwerp. Wat is ontspanning nu eigenlijk precies?

Op orgaanniveau is ontspanning het loslaten van een spier. Filamenten die zich uitrollen zodat een spier lang wordt en zo spanning loslaat.

Op regioniveau kun je stellen dat een lichaamsdeel of gebied gespannen is. Bij ruiters is dat vaak de arm/nek/schoudergordel en de been/heup/onderrug regio. De hele bewegingsketen doet mee in ontspanning maar ook in (over)spanning.

Op het niveau van lichaam als geheel kun je spreken over algehele ontspanning, waarbij o.a. het geheel van spierspanning in het algemeen, strakheid van de fascia, hartslag, hartritmevariabiliteit, hoeveelheid stresshormonen en de wijze van ademen wordt bedoeld.

Beide soorten ontspanning kun je beïnvloeden en onderling beïnvloeden zij elkaar ook.

Volgende keer geef ik voor elk soort spanning een voorbeeld van hoe wij daar in de Sportoefentherapie mee oefenen!

Mooie dag!

Liefs Barbara